Świadomość konsumentów jest obecnie na wysokim poziomie, dlatego producenci żywności, chcąc zaistnieć na rynku, muszą dostosować się do panujących trendów. Clean Label jest odpowiedzią na systematycznie rosnącą potrzebę zdrowego odżywiania. Analiza składników na etykiecie pozwala znacząco ograniczyć, a nawet całkowicie wyeliminować substancje, które w dłuższej perspektywie mogą mieć niekorzystny wpływ nie tylko na zdrowie, ale również samopoczucie.
Clean Label nie jest w żaden sposób uregulowane przez prawo, dlatego nie zawsze oznacza to samo. W niektórych przypadkach czysta etykieta symbolizuje użycie wyłącznie naturalnych składników, natomiast w innych, ograniczenie sztucznych substancji do minimum. Wybierając produkt z czystą etykietą, możemy zakładać, że producent dołożył wszelkich starań, aby etykieta była jak najkrótsza. Tym samym wyeliminował wszystkie zbędne składniki, które zazwyczaj nie mają żadnych wartości odżywczych.
Żywność wysokoprzetworzona zazwyczaj charakteryzuje się etykietą, na której widnieje dużo składników, a część nazw jest niezrozumiała dla konsumenta. W przypadku Clean Label czytanie etykiety zazwyczaj ogranicza się do kilku elementów. Z całą pewnością zdecydowana większość z nich, o ile nie wszystkie, będą nam dobrze znane. Trendem czystej etykiety podąża coraz więcej firm, dzięki czemu konsumenci mają coraz większy wybór i nie muszą już rezygnować ze swoich ulubionych produktów.